lördag 2 juli 2011

Vems ansvar?

Läser i lokaltidningen att kvinnokliniken ska inte operera kvinnor för framfall och inkontinens eller göra provrörsbefruktning på kvinnor som har BMI över 32. Detta pga att dom tillstånd faktiskt blir bättre om man går ner i vikt. Och för att riskerna för komplikationer är mycket större när man har fetma. Och såklart skriver nu styrelseordförande i överviktigas riksförbund (att det ens finns en sån förbund är skrämmande) att ' människor har fruktansvärt syn på oss överviktiga, du får skylla dig själv,det ditt ansvar' Ta mig fan är det DITT fel att du är överviktig! Vems ansvar eller fel det vore annars?!? Det är ingen som tvingar dig att äta. (om man inte av sällsynta fall lider av nån sjukdom som orsakar övervikt) och jag har nog rätten att säga så. När jag vägde 30 kilo för mycket så inte fasiken var det nån annans fel. Och det var mitt ansvar att bli av med övervikten, inte nån annans. Blir så irriterad att människor som säger ' jag kan inte hjälpa att jag är överviktig' det är bara du som bestämmer vad du stoppar i dig och hur mycket du rör dig. Om intaget är större än förbrukningen så går man upp i vikt. Så enkelt är det. Kan man inte kontrollera hur mycket man stoppar i sig så finns det hjälp till det med. Så man kan aldrig skylla på nån annan för sin övervikt. Tvärtom, det är väl ens eget ansvar att man håller sig frisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar