tisdag 3 februari 2009

lite postitivare idag

Okej, idag är jag kanske lite mera positiv än igår, dock lika trött (=tröttare), somnade inte förs 03.30 inatt, vad är det med mig!! Fullmåne?? Jag som brukar sova som en stock. Och jag är ingen kul människa att ha göra med när jag inte får sova, känner att jag skulle kunna bita av huvudet på folk. (kul attityd att åka till jobbet med)
Nja, vi släpäde oss till Öppnis i Oppeby iaf på förmiddag och snart bär det av till jobbet. Mormor ska hämta Lucas ikväll hos dagmamman när både jag och H jobbar kväll. Mormor är bäst!
Tal om dagmammor. har nu pratat med säkert 5-6 personer som blir väldigt förvånade när vi säger att L är hos dagmamma. Dom undrar "men det är väl privat, det finns inga kommunala dagmammor?" Och då kommer det fram att dom har t.o.m ringt till kommunen och dom säger där att det finns inga dagmammor!!! Så jäkla fult. Kommunen vill inte att dagmammorna ska finnas kvar för att dom kostar tydligen för mycket pengar. Så om inte folk vet att dom finns så kan man lägga ner verksamheten pga bristande intresse. Smart.
Jag blir så förbannad, framförallt dagmammornas skull. Hur roligt är det att jobba åt en arbetsgivare som förnekar ens existens?
träffade en tjej idag på öppnis som hade flyttat till Nypan och hon hade fått iaf veta att det finns 2 dagmammor i Harg/Oppeby. Det är bara det att det finns minst 7st. Så jag sa åt henne att ringa till handläggaren och nämna några namn (en av dagmammorna bor t.o.m på samma gård som hon) och få se om det drar nåt. Men jag tycker ändå att det är så ynkligt agerat av Kommunen. Vi fick också kämpa för att få Lucas till dagmamman. Det var fullt överallt sa dom, och när jag sa att jag vill ha Lucas till en finsk dagmamma (pga språket) så påstog handläggaren att hon inte alls kan finska (direkt citat: "bara för att man kommer från Finland betyder inte att man kan finska.." ööhh.. va??) jag fick till slut nämna en liten detalj som kommunen gör reklampå sin hemsida : rätten till hemspråkundervisning. Då ska kommunen se till att redan från förskolan tillgodose behovet bästa möjliga sättet. Och vips kom det ett brev på posten: Hos dagmman finns helt plötsligt plats till Lucas. Hon är världens gulligaste dagmamma och vi är enormt glada att ha Lucas där, men det är så synd att man ska bråkas om självklara saker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar