måndag 2 mars 2009

Tillbaka i Sveariket.

Lucas kör morfars husbil, en miljövänlig bil vi
körde runt i Finland.

Lucas och Pappa H fångar snöflingor med tungan,
Det var faktiskt Lucas som började!

Farbrors supersnöbygge. Snön hade inte räckt till,
så han hade "lånat" från grannen. Men kul hade vi!
Nu är vi tillbaka till Sverige efter en superkul vecka i Finland och hos min pappa. Man har ätit och druckit gott, sovit gott, njutit av snön (massor!) och av soliga dagar. Hälsat på massa släkt, och hittils fått bara ett sur meil om "vi hörde att du är i Finland, vi satt inne hela veckan i fall du skulle komma, men du kom inte, varför?" Så det är väl rätt bra jobbat!
tänker inte dra hela vistelsen här, men lite kort o gott:
- Lucas var mycket intresserad av flygplanet, tills han fattade att vi skulle IN i planet. Då kom paniken, och han slet sig loss ur min famn, springer mot utgången och skriker i panik: "nej tack!Nej tack!!!" Man hittade lite trygghet av en mariekex, det släppte han inte ens när han sov i planet, kexet satt som fastväxt i hans lilla hand tills vi kom till min pappa.
- Lucas blev sur på pappa när han kom efter oss några dagar senare. Istället för en gladkram, blev stackars H totalt utfryst typ 2 dagar. Lucas hade nog inte riktigt fattat att vi lämnade pappa och inte tvärtom.
- Livet är lätt i Suomi-landet, folk är barnvänligare och framför allt är utbudet av Laktosfritt superstor och allting är märkt så bra. Vilken lyx att äta på en restaurang där det finns barnhörna och Lucas kunde äta riktig mat! trodde inte att det var möjligt att äta 3 rätters med honom.
- Köpte mumin saker för en månadslön. I Mumin-butiken på flygplatsen var det jag och 30 japaner som slogs om Mumin prylarna.
- Lucas bytte språk till finska rätt omgående, det var kul att höra!
- Jag blev väldigt nostalgisk när jag såg all snö och hur folk var ute och åkte skidor, skriskor, pulka. Jag tänkte att om jag skulle bo där skulle jag också åka skidor till jobbet, vilket jag förstås skulle inte göra irl, men man kan alltid drömma hur jag klockan 5.00 på morgonen skulle sätta på mig skidorna och glida över åkrarna till jobbet när solen går upp. Irl skulle jag ramla i diket redan på hemdörren, få snö innanför jackan, svettas som en gris tills jag kommer fram 1 timme försenad för att jag kan inte åka skidor och få sparken pga upprepade förseningar.
- Har frossat i finsk gottismat.. och alla har bjudit hembakat, så vi har fikat typ 3ggr/dag.
- en kulturschock för H var att man bjuder till alltid något salt och sött till kaffet, han stackaren trodde att han åt dåligt sockrat bulle tills han hittade en bit skinka inuti, det var alltså en pirog fick han lära sig.
- 3 veckor borta från jobbet och kondis är som bortblåst, fick blodsmak i munnen när jag cyklade till jobbet imorse.. illa.
Så nu är det vardag som gäller, i alla fall 2 veckor, sen ska vi till fjällen!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar