måndag 22 juni 2009

midsommar i Finland

Nöjesparken Borgbacken i Helsignfors. Det ser ut att hästarna åker framåt i 180, vilket för sig är jättenära sanningen. Och Lucas fick åka dom här tillsammans med föräldrar, men inte nån töntig sagotåg med 100 år gamla dockor.. logiskt?
När man befinner sig på sjön måste man skaffa sjömanstatuering. Han vägrade I love mama.

Och som en van kryssningsresenär vet han att man ska dricka drinkar innan man ska dansa på disco.(han raggade upp redan en asiatiskt tjej i hans ålder i terminalen, snabba bud!)
Lyckad resa till moderslandet alltså..
Vi hade lärt oss lite sen förra kryssningen och hoppade över smörgåsbordet (inte bokstavligen..) vi skulle aldrig hinna njuta av maten för 300kr när Lucas äter 3 köttbullar och säger tack tack! Det var knappt att jag kommer ihåg hur min smörgås för 150kr smakade (tur att jag tog kort på den iaf) när Lucas hade redan ätit färdigt och skulle springa iväg.
2 år är ingen bra ålder. Han är dubbel så snabb som 1 åring, men har inte ett dugg mer vett i huvudet, så det innebär bara att mamma och pappa får springa dubbelt så fort.(får hänga klackar i garderoben och köpa spikskor) Det var en trött familj som slocknade 20.30 båda kvällarna.
Men borgbacken (för er icke-finlands kunniga :det är en nöjespark i H-fors) var kul, och bra träning för Lucas att köa- det gick så där, han gick helt enkelt mellan benen på folk och ställde sig först i kön. Tur att han är söt , då kommer man undan med mycket. Legoland om 3 veckor- måste dricka mig hög av koffein för att orka. Kommer att vara som en roadrunner på kokain.
Otroligt mycket folk. Trodde inte att det fanns så många pappor i landet som var nyktra nog att köra bil på midsommardagen! Hann även träffa min bff (är man 14 är så är man ..inte fasiken kan man kalla henne för "väninna", vi är inte 50+ än) med familjen och våran kära fadderson som är 4 år och alldeles underbar. Eftersom min bff är fadder till Lucas så måste alltså deras och våra barn vara fadderkusiner? så har vi resonerar fram iaf och killarna i familjen använder det som en helt naturlig släkterm: fadderkusinen Lucas!
Det finns nån rättvisa i världen: Viking Line Barnbuffe: 20kr. (jämför Borgbacken barnbuffe 110kr) och om alltså Lucas genomsnitt äter 1,5 pommes och 1 bit bröd ,vägrar jag betala 110kr för hans mat. Men 20 kr kan jag gå med på-
Det var denna midsommaren, vi är väldigt anti att fira midsommar och nyår, alltid svårt att hitta på vad man ska göra (kan det bero på att dom helgerna dricker väl svenskarna mest och vi är inte dirket en sån familj..) så vi brukar bara åka iväg så slipper man planera och vara bakis dagen efter! Detta är alltså inget medvetet val, utan vi bara la märke till att vi har nog inte firat en enda midsommar eller nyår speciellt traditionenligt. Kan även bero på att jag brukar jobba ofta dom helgerna.
Men nu är det soffläge och maratonsamtal till mamsen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar