tisdag 17 november 2009

Tisustest godkänd!

Idag kom betyget från TISUS- testet jag gjorde: Godkänd! ( betyget är bara IG eller G) Så nu har jag full behörighet att söka till högskolan! Sen är det roliga bara kvar.. att komma in. Och jag ska göra högskoleprovet också, det känns mindre skoj, tittade på typproverna och svenskan var inte det lättaste. Ett ord och fyra alternativ som betyder precis samma sak.. hej och hå..
Engelska A håller jag på med nu, och det är lätt som en plätt, jösses vad ungdomarna kommer lätt undan i gymnasiet i det här landet. Första uppgiften var att översätta några ord i klass med: fjäril, fläta, smart..
För övrigt rullar dagarna på, hinner inte hit så jätteofta och desutom om jag inte har nåt vettigt att skriva så skriver jag inte alls. (nu fick jag värsta pressen att göra den här inlägget jättevettig)
Julen närmar sig. Jag är lite av en julfacist, så jag går bara och väntar att jag kan börja med julpynta. Känns inte riktigt rätt göra det 15/11, men jag väntar bara tills första grannen tar fram julstakarna, det är officiell startskott till alla andra att göra det också. Så svenskt, ingen vill vara först. När lönen kommer får det bli en vända till IKEA.. har lite nya inredningsidèr. Funderar på att starta hembloggen med bilder , få se när/om jag hinner. Vi har dock en ständig fight hemma om vilken färg julen ska vara. Enligt maken är den röd och grön. För mig är det i alla fall senaste åren varit svart,silver, guld. Kan även sträcka mig till blått/silver/grått/vitt. Är det riktig kris så kanske mörk lila.. men inte rött och grönt! Förra året tyckte Maken att vi hade satanistgran, när jag köpte svarta kulor, han frågade bittert om tomten möjligtvis också ska klä sig i svart. Få se hur det bli i år.
På Ullredsresan försökte jag lite fint också lägga fram att Maken inte ska gå och köpa allt möjligt småskräp till Sonen till julklapp, utan bättre att köpa sånt som han redan "samlar" (Lego/Brio mm. ) för att jag är allergisk (inte bokstavligt, jag får inte utslag eller så, bara utslag i själen) mot alla små skräpgrejer som är engångsleksaker, går sönder redan när man öppnar förpackningen. (och som man trampar på i mörkret) Och då sa Maken att han ska minsan köpa ofärgat garn till mig till julklapp så jag kan sticka nåt till Sonen så han kommer att se ut som en grådaskig hemul resten av året. Det var alltså det tråkigaste han kunde komma på. Ofärgat garn.. (efter 1glas vin och hel dags shopping var detta kommentar så rolig att jag skrattasde så jag nästan trillade ur sängen, kunde inte erkänna att ofärgat garn är rätt fint)
Dagens Lucas:
L: pappa jobbar.
Jag: vad gör pappa på jobbet?
L: Sparkar fotboll!

(detta tillsammans med kommentaren när Maken skulle ut: "pappa ska träffa tjejerna!" gör att våran son lever tydligen i tron att pappa är kvinnojagande fotbollsproffs, undra vart han har fått det i från????)

3 kommentarer:

  1. Jag är sjukt imponerad men inte ett dugg förvånad. Snygg jobbat gumman

    SvaraRadera
  2. hmm gumman.. det borde vara Maken som har lämnat kommentaren, ingen annan som kallar mig för det iaf :-) //S

    SvaraRadera
  3. Grådaskig hemul? Tackar för den. Intressant att julen har fler färger. För mig är den vit o blå. patriot:)

    SvaraRadera