fredag 18 mars 2011

4 års kontroll

detta är en citat ur ett brev till 4 års kontroll för sonen:
" du får sitta vid ett bord med litet tavla
framför dig.Ögonen prövas ett i taget,därför
täcks ögat med en lapp.BVC-sjuksköterskan
pekar på bokstäver på en syntavla. Du ska sedan
hitta samma bokstav på din tavla.Efter undersökningen tar
vi bort lappen"

Okej. det är jättebra att dom säger att dom ska ta bort lappen efter undersökningen. Finns det vuxna som tror att lappen ska sitta i resten av barnets liv???
Och sen lite panik, kan sonen känna igen bokstäver? Nu tror jag det, eftersom han spelar på sin datorn och skriver ord den visar..men man vill inte att sonen ska klassas som blind bara för att han inte vet hur B ser ut.

Kan nog säga redan nu att sonen kommer inte klara av 4 års besiktning . Han vägrar garanteras ha lapp inför ögat och hörseltest blir nog ingen succé heller. Men viktiga är väl att vi vet att han hör och ser.

Var igår åter igång med träning efter sjukdomsperioden. Hade inte varit på gympa längre, kört mycket gym för att det har passat bättre med tider. Och vilken skillnad det har blivit på en månad! Körde Medel/Puls och förr har jag varit helt slut. Nu kände jag mer "kom igen, tuffare ska det vara!" Orkade alla styrkedelar med tuffare nivå och flåset var på topp. Helt underbart! Fast passet var lite.. hmm.. väl entusiastiskt för min del. Ledaren hade lite VÄL mycket leende på läpparna under hela passet och musiken var rätt Afrika-inspirerad, och rörelserna där efter. Afrikanskt dans är inte riktigt min grej. Nånstans tycker jag att dans ska vara vackert, att man är snygg när man dansar. I Afrika tänker man inte så. Så jag kände mig som en mumintroll med epilepsianfall emellanåt.. Men det gjorde nog alla andra också.

Sen får jag lite panik. Måste hitta vårskor till mig och sonen när vi ska åka till Italien om 3 veckor! Så idag blir det vår/sommarskor jakt på stan.


4 kommentarer:

  1. Vill dom att 4-åringarna ska kunna läsa redan också iom att du skrivit det som att instruktionen är direkt till dom? Står det så där? Intressant.

    SvaraRadera
  2. jep, det är höga krav på våra 4 årngar nuförtiden.
    5 års kontroll ska dom installera windows vista själv.

    SvaraRadera
  3. Trodde inte heller Theo skulle ha lappen, men han var ju pirat så det gick bra - och hörseltestet gjorde dom till en tävling, skönt när dom är duktiga på att få barnen dit dom vill :)

    SvaraRadera
  4. Oh, vad bra.. Då kanske finns hopp. Sonen leker ju pirat här hemma.

    SvaraRadera