onsdag 31 augusti 2011

Kräsen?

Jag har alltid sett mig själv som allätare (som överviktig åt jag bokstavligen allt) men på senaste åren har jag märkt att jag är nog mera kräsen vad jag vill erkänna. När jag var ung,menar yngre, var jag vegetarian rätt många år. Och jag var världens sämsta vegetarian för att jag gillar inte grösaker. Bönor är värsta jag vet, rotsaker smakar bark.. Så min kost byggdes upp med pasta och nudlar. Och nu på senaste tiden när jag pratar med människor om mat hör jag mig själv säga ofta: det tycker jag inte om. Mitt i svampsäsongen kan inte jag fatta vitsen med kanttareller. Kräftor inte heller. Svensk husmanskost. Tack men nej tack. Fisk. Nja, lax ibland. Kött. Svårt att tugga. Korv. Konstiga kryddor. Om jag skulle få bestämma (vilket jag i och för sig gör, jag är ju vuxen) skulle jag gärna leva på kall mat. Pannkakor. Smörgåsar. Små plock, typ tapas. Filmjölk. Flingor. Frukt. Men tur som det är har man en son hemma så man måste vara bra förebild och i alla fall smaka. Han gillar oliver, och rostad lök. Ungen är galen. Kanske har mina smaknerver blivit skadade? Känner att det är så ovuxet att inte gilla vissa saker. Som mögelost. Jag kan sträcka mig till brie, är det vuxet nog?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar