tisdag 16 augusti 2011

Vatten eller inte vatten?

Här på hemmafronten har vi haft en vattenläcka i kommunens nät och vi har fått vara utan vatten några timmar lite då och då. Och haft missfärgat vatten. Så nu ska vi koka all dricksvatten pga risk för bakterier i ledningar. Och folk verkar göra saken till en väldigt stor grej. För det första,hur mycket kranvatten dricker man vanligtsvis per dag? Max en kastrull? Så koka upp en kastrull vatten och ställa i kylen. Inte så jobbigt. Man kan tvätta i tvättmaskin och använda diskmaskin. Och duscha. Och skulle man inte ha vatten alls så är detta iaf rätt tid att vara utan vatten. Bara åka ut till sjön och ta en dopp. Och flesta av oss har ett helt rum full av kläder, så några dagar utan att tvätta överlever man nog? Och sen också en liten grej, man kommer inte att DÖ av vattnet. Visst, e-coli gör dig sjuk, men på friska vuxna är det inte värre än magsjuka. Och flesta friska vuxna klarar av det ännu lindrigare. Du får nog i dig en hel del tarmbakterier hemma också via alla familjemedlemmar som kliar sig både här och där och torkar rumpan på samma handuk som du torkar ansiktet. Så finns väldigt lite anledning bli hysterisk. Visst, lite extra bök blir det , men man kan väl kanske påminna sig att det finns människor som får gå flera mil för att hämta vatten som dom vet är smutsig och gör dom sjuka. Så jag välkomnar lite u-lands problem till byn så man får lite perspektiv i livet. Ikväll lever jag farligt och borstar tänderna med kranvatten,Känner jag mig riktigt wild and crazy så gurglar jag också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar