tisdag 29 maj 2012

Snart semester


Aahh..nu börjar man längta till semester. 20 juni till 10 juli är det i år,och sen obligatoriska Maltavecka i oktober. 4e året i rad förresten.. Så jag ska nog inte säga så mycket om svenskar som åker till Thailand år in och år ut. Men sommarens semester blir i Danmark, inte så svårt att gissa svaret från sonen när vi frågade vad han vill göra på semester. Åka till Legoland igen såklart. Lite synd är dock att våran nya familjemedlem hinner inte komma innan vi åker. För att den är rätt mycket billigare i drift än den vi har nu.. Nämligen en helt ny Peugeot 208 ! Vi säger adjö till småbarnsåren med kombi och köper en människobil istället. Och den hade så mycket roliga grejer i att tom jag är lite nyfiken!
Så Legoland,lite bilande i Sverige,bla Halmstad sommarland och grönan med finbesök från Finland! Blir inga tråkiga veckor varken för oss eller sonen. Det är tur för honom att vi är så barnsliga..
Sen är det lite kul att syrrans hundvalp är född ,så mitten på somnaren får de hem en liten söt busig valp som man måste gosa med. Min relation till hundar är som för små babysar nuförtiden. Underbara att gosa med men inget man vill ha själv,så tacksam för alla vänner och släkt som skaffar barn och hundar :)
Sonen frågade häromkvällen vart babysarna kommer och jag tog tag i saken och förklarade. Hade Lennart Nilssons bok "ett barn blir till" hemma så den läste vi och jag försökte förklara (och så svårt det är!) den boken har vi läst flitigt sen dess kan jag säga. Sen en kväll frågar Sonen om babysarna kan komma genom magen. Jag som en uberpedagokist mamma berättar om kejsarsnitt. Sonen svarar: men min kompis sa att babysarna inte alls kommer från snippan utan från magen,men jag sa till honom att han har fel! Så det har sina nackdelar med kunskap,nu går andra 5 åringar och tror att han är helt galen,att babysarna kommer genom snippan,tokigaste de har hört! Men jag tror fortfarande på min ideologi att svara om barnet frågar ,fast anpassa svaret på hans ålder. Nyfikna barn blir smarta barn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar