torsdag 12 juli 2012

Du vet att du har finsk bakgrund om..

Du har fastnat på 60-talet. Alltså.. Det är lite roligt att följa sverigefinnar på facebook. Allt dom saknar och kommer ihåg från finland är det som hände på 60-70 talet. Även dom som är födda 80-90  talet. För att det var sextio-sjuttiotalet när deras föräldrar kom hit och det är via dom även nästa generation har fått lära sig saker från finland. Men inga av dom har inga relationer vad har hänt i finland 80-90-00 talet, och därför låter det jätteroligt i mina öron när människor i min egen ålder pratar med tindrande ögon om Tapani Kansa och vispipuuro, dvs. Gamla filmstjärnor och urgammal husmanskost. Det är som svenkar som bor i england skulle älska Jussi Björling och kroppkakor..
jag flyttade hit 2000 så min finland är det som har hänt 90-talet,men insåg nyss att det är också finland som sonen kommer att lära känna via mig. Så han kommer att tycka att Apulanta och Studio Julmahuvi är dom mest fantastiska saker ..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar