fredag 10 augusti 2012

vad kan man inte?

Fick häromdagen en fråga " är det något du INTE kan?" . Så här efteråt kan jag nog tänka mig att frågan var både retorisk och eventuellt också aningen ironisk. Men när man är lite asperger-light, så tar man allting bokstavligt. Så svarade med liten nödlögn (för att det låter så drygt att svara: nej) att jag kan inte byta däck på en bil. Fast det kan jag. I alla fall till en Toyota Corolla -89. Dom här nya bilarna har självbytande däck tror jag. Jag har inte bytt däck på bilen på senaste 12 år.
Jag utövar Pippi Långstrump metodiken med det här kan /kan inte. "Pippi, kan du gå på vattnet?!" " jag vet inte Annika, det vet man inte förs man har provat!". Sen är det tolkningsfråga det här med kunna. Jag kan få ljud ur en klarinett.Kan jag då spela klarinett? Nja, men jag KAN klarinett. Det räcker väl?
Men i går kväll kom jag på en sak som jag inte kan. Alls. Skjuta pilbåge. Och ni ska veta att jag har försökt. Som liten med leksaksvarianter (ni vet, dom i plast med sugkopp ändan av pilarna) och som lite mer vuxen med riktiga. Och.det.går.inte. Vet ni varför. Jag släpper fel hand. Så när man spänner bågen och håller i pilen och strängen, så ska man släppa den handen som håller pilen och strängen , såklart. Men det gör inte jag. Nej, nej.. Jag släpper den handen som håller bågen. Alltid. Och vad blir resultatet av detta? Bågen ramlar i marken och jag blir stående med en pil i handen. Så långt ifrån Legolas som man kan bara bli.
Så jag hoppas och önskar att om jag någonsin hamnar på en öde ö i stil "Hunger games" att jag hinner få tag i en svärd innan , för att om det bara är pilbågar kvar ligger jag riktigt risigt till. Om inte pilbågen är riktig stor och tung så jag kan kasta den på fienden förstås. Eller om dom råkar ligga precis under när jag skjuter. Då får dom bågen garanterad i skallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar