måndag 27 april 2009

barnfritt, finnar och gåsbajs

När blev våran kille så här stor? Han var en liten babys nyss..??
Bakis picnic på vallarna bland 1000kg gåsbajs och mina älskade vänner från suomi-landet, kan det bli bättre? (det kan det, radera gåsbajset och baksmällan)
Det har varit en alldeles underbar, men intensiv helg, så det var nästan (obs, nästan) skönt att komma till jobbet och vila.
Fredag hade vi en rolig playdate med Lucas kompis Theo och Molly, sen kom kompisen Sofia över och vi kunde ligga i solen och snacka skit (det ska man göra oftare när barnet sover), sen kom mormor och var barnvakt, så jag och Maken rusade iväg och storhandlade. Ni som såg oss på CityCross då: vi har inte 8 barn hemma som väntar, utan det var alldeles vanlig STOR handling för en familj med 2 vuxna och 1 barn (som desutom äter som en fågel). 2 vagnar fulla med mat!!! Äter vi verkligen upp allt det där? Men det verkar vara så, att helt plötsligt ser skafferierna ut som på sovietunionen ,och precis allting är slut, så när man ska fylla på blir det mycket.. eller sen äter vi bara sjukt mycket mat.
Efter det var det bara stressa hem och snygga till sig lite, så hade vi våran 1g/månad-lucasfritt-kväll. Det blev bowling och indiskt mat.Mysigt/roligt/gott/avslappnande.
På lördag åkte maken och Lucas till kolmården tillsammans med farmor, och jag mötte upp mina kompisar från Finland som kom på besök. Min bästa kompis och hans fru. Och finnar som dom är, tänkte jag att bäst att få dom känna sig som hemma direkt,vi gick till systembolaget.Och dom suckade att det var precis som hemma, tryggt!Det första man såg när man kom in i butiken var flaska koskenkorva, hemlängtan var som bortblåst.
Sen visade jag lite svenskt kultur i form av lördagsfika (^löödaasfiika^) Jag sa åt dom att prova Hellmans goda laxbagels. Gissa om vi hittade sniglar i dom. Inte gott, snarare skitäckligt. Ok, jag vet att man kan äta sniglar, men dom här var inte stekta i vitlök utan var högst livslevande. Då var det dags för visa dom (finnarna, inte sniglarna) lite svensk mentalitet och klagade. (finnarna skulle ätit sniglarna och sagt desutom att smakade gott när man frågade) Fick nya bagels, chokladbakelse och en ursäkt, där iaf eloge till hellmans. Men tror inte att dom sålde så många laxbagels den dagen, inte i alla fall till dom som stog i kö när jag kommer vevandes med 3 sniglar på fingret..
På eftermiddag var det bara skönt hemma, Lucas kom hem med Maken som försvann till Bowling och utekväll med kompisarna, så vi finnar hade huset för oss själva. Grillat självklart och fick dom att trivas med massor av LapinKulta. Kom till sängen alldeles för sent, men Lucas var snäll och tog sovmorgon, underbar son man har.
Dagen efter var precis det som det låter, day after.. lite lat, lite sliten, lite trött.. men vi släpade oss ut till vallarna och hade med oss picnic (till er som inte är Nypan-bor är vallarna ett ställe utanför slottet där man dricker sig full på valborg/skolavslutning/midsommar/vilken valfri helg som helst/spränger bort fingrarna och dricker sig fullare på nyår)Jag borde ha anat oro när det är +22 ute på en söndag och man ser inte en människa där när vi parkerar bilen. När vi kommer dit förstår jag varför. Hela stället är fullt med gåsskit. På allvar, det var mera gåsskit än gräs. Mina landsmän måste ha tyckt att svenskarna är väldigt perversa folk som gillar rulla runt i fågelskit varenda storhelg. Men vi var tappra och bredde ut våra filtar och försökte njuta av picnic trots det. Lucas fick säkert salmonella x 1000 , men sanerade honom på kvällen,så hoppas att det gick bra. Jag kom på sen att jag hade läst nåt om det här i tidningen, men hade som vanligt tagit det lite som i-lands problem, SÅ mycket skit kan det inte väl vara? Ju, nu vet jag, det kan det. Skjut fåglarna. Och desutom kan inte jag förstå hur mycket en gås kan skita, vi såg 4 stycken simmandes i dammen, hade dom tillsammans kunnat producera 3 ton bajs? Vad tråkigt att jag sov på biologilektionerna, jag kanske missade infot om dessa megabajsandefåglar.
Sen var det dagens bästa stund: lucas sov middag. Han vakande dock efter en halvtimme, men jag tog honom till våran säng och vi vaknade 3 timmar senare, jag och lucas bredvid varandra och maken sovandes tvären på fotändan och finnarna på madrassen på vardagsrumsgolvet. Efter det var man mer som än människa igen. Middagen bestog av officiell bakis mat: Mc D. Say-no-more.
Nu har finnarna flygit vidare på sin äventyr och för skrivandes stund blir säkert rånade i Lettland.
Ikväll var det italienskt buffe som avtackning från kommunen i restaurang Ambrosia. Var där med Lucas eftersom Maken jobbar kväll. God mat men fick lämna stället innan underhållningsöveraskning eftersom Lucas blev trött, men det gjorde inget, jag längtade hem också.
Nu blir det tidig sänggång, har lånad massa bra böcker som jag betar genom, det går inte så fort när jag hinner läsa 2 sidor varje kväll innan jag somnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar