måndag 20 april 2009

tandläkare och sjukstuga

Efter en veckas velande om jag hade ont i bihålorna eller i tanden, kom jag på att jag kan iaf börja hos tandläkaren eftersom jag har abonemang (=gratis) och slipper betala. Och fick tid samma dag!!! (fredags) gissa om jag blev överaskad, trodde att man fick tid på smma dag bara om man har tappat alla sina tänder i en olycka...men akutfixade barnvakt (dumpa sonen med farmor i stan) och väg och kolla tänderna. Och nu inget ond om invandrartandläkarna, men dom är inte alltid dom smidigaste människorna på denna planet. Hon tar bilder, tittar på dom och börjar plocka fram massa saker.
-ööhh.. vad är det som är fel? (dumma patient som fårgar..)
-du har hål
-ööh.. men där i bilden har jag redan en lagning, är det hål i lagningen?
-nej.
Pinsam tystnad.
Sen kommer tandsköterksan in i bilden och förklarar att den enda lagningen jag har, har gått sönder och dom måste sätta dit en ny. Tack!
Känns lite läskigt om dom ska börja fixa och greja och inte säga om jag kommer överhuvudtagligen ha tänder kvar efter dom är klara.
När vi var klara blev den ännu en härlig dialog, som mest var en monolog..
-din tandkött blöder mycket. Inte normalt.
-Nehej..men den blöder ju aldrig när jag borstar tänderna.. vad ska jag göra åt det då?
- borsta tänderna.
då skrattade jag bara, orkade liksom inte förklara att jag är faktiskt rätt normalfuntad och borstar tänderna 2ggr/dag... ja ja.. nu är tandvärken borta, men har skitont i halsen istället.

Och sonen bestämmer sig att få 40 graders feber 20 minuter innan apoteket stänger. Han var kanonpigg hela dagen, men sen blev han som en liten hundvalp och gnällde och gnydde...för en gångs skull fattade jag vad det var, och rallykör till apoteket för att köpa alvedon (slut hemma förstås) Köpte flytande, tänkte att det ska väl gå, han älskar sin hostmedicin.. men Icke sa nicke.. fick inte i honom en droppe! Han sa bara "rumpa", vilket tydligen var att han ville ha supp istället. Tur som det var hittade jag en halvmosad supp i skåpet, som är upp till 10kg, så det gör väl lite nytta.
Möjliga diagnoser som kom upp under kvällen:
a) starktluktande urin: UVI (men kan bero på att han druckit dåligt, koncentrerad urin)
b) Utslag på kinderna, kliar: vattkoppor (men kan bero på jordgubbarna han åt)
c) gamla klassiker: tänder
Det är inte alltid så lätt att ha en hypokondriker till pappa och vårdutbildad mamma...

3 kommentarer:

  1. hei jos apteekki on kii ja tarvitte lääkkeitä ni täs huushollis toisel puolen jokkee on melkein aina niitä. ja eri sorttiiki löytyy. voi viestittää myöhäänki tai aikasin jos on niin. toivottavasti ei pahempia ole. onhan mul tota sumuketta bihålereihinki. :)
    pikaista paranemista.

    SvaraRadera
  2. Hoppas inte Lucas är alltför sjuk och definitivt frisk till nästa helg. //Fam K

    SvaraRadera
  3. Katopa tää. http://www.finland.se/Public/default.aspx?contentid=163138&nodeid=36124&culture=fi-FI

    SvaraRadera