måndag 13 april 2009

påsken uppätet,vågen visar +2 kilo

Jag undrar alltid hur det är möjligt att om man äter 400g godis, går vågen upp 1kg.. varifrån kommer dessa 600g som jag inte har stoppat i mig? Livets stora mysterier..
Och idag skulle jag vara duktig igen och cykla till jobbet, men på sista minuten tog latheten över och jag tog bilen. Ja, ja imorgon SKA jag cykla eftersom maken ska ha bilen. Har även fått tillbaka mina inlines från syrran och har en allvarlig tanke att åka inlines till jobbet. Men är man för gammal för att åka inlines, ser det patetiskt ut? Men jag tycker bara att det är a)skitkul b) underbar träning för min bred bak. Har dock blivit så pass gammal att handledsskydden åker på, och hjälmen också (iaf så länge det är under +20, sen blir det tok för varmt för hjälmen, men o andra sidan, det är inte så kul att svettas i rullstol sen när man har mosad skallen..svårt!)

Men bra påsk har vi haft, har hunnit med mycket hemma med fönstertvätt, beskära träd, fixa altanen till sommaren mm. Det är rätt bra tanken på att lör-sön var vi inte ens hemma!
Var hos Lucas kusin Oscar i Örebro och hade jättemysigt, alltid lika kul att umgås med andra som har barn, det blir liksom lagom upplägg med aktiviteter och vi tyckte att vi var uppe jättesent! (till halv 11!) Vi var ute i solen, tittade på cirkus-djur (Lucas fick se 2 älskande kameler, fick förklara till honom att dom kramas, trodde att jag skulle ha fått vänta lite längre med det snacket..eller slippa det helt, eftersom det med snoppar får han ta med sin pappa, jag vet ändå inget om såna) Sen var vi på bus och leklandet (eller var det lek och buslandet?) ja, men ni fattar väl ändå vad man gör där: leker och busar. Vi har varit i vintras på busfabriken i Norrköping och jag började oroa mig efter Lucas brist på rädsla. Han åkte värstingbanorna och gjorde vad som helst utan att bli rädd. Men nu har han väl kommit underfund att saker och ting kan faktiskt gå illa, så han var rätt harig (eller snarare som en vanlig 2 åring) och tyckte att trampolin och lekhörnan för 1-3 åringar var alldeles lagom- sen hade dom jättebowling, och där skulle man kunna varit flera timmar. Han har egen bowlingspel hemma och det spelar han jämt. Jobbigt bara att han kan inte sätta upp käglorna själv, dom ramlar så lätt, så vi föräldrar får göra det jobbet, och det blir lite enformigt efter ett tag (läs: efter 200ggr)
Lucas och Oscar leker bra ihop, Oscar är så pass liten än (9mån) så han fattar inte det här med ditt och mitt, så lucas fick hålla på med sin leksaksfacism utan att Oscar tog illa upp..men snart lär han sig att försvara sig och då får nog Lucas passa sig! Men jättekul att vi har småttingar i släkten, annars är det mest vuxna, det är inte så kul för Lucas.

Premiär grillning har vi hunnit med också, underbart gott! Grillspett med klyftpotatis- L fick korv och köttbullar på spett. Förra sommaren grillade vi nästan varje dag, men nu lovade jag att det får bli mera fisk på grillen, flintastek med potatisallad ger direkt ingen bikinikropp. Och nun är det vittvin dags, så gott det smakar till grillad!

fasiken, jag måste nog börja skriva upp mina idèr.. jag får massa bra idèr på kvällen vad jag ska skriva om, men gissa om man kommer ihåg dom nu? Nej.

Semster är färdigspikad, v29-31, och det blir Danmark och Legoland (Liseberg, Borås Djurpark, Ullared och Varberg sommarland) Det ser jag framemot! Det kommer att finnas 100 000 andra turister som också ser framemot det samtidigt, men det ska nog ändå gå bra, vi ska ju inte köa till dom stora grejerna utan det häftigaste vi får uppleva är nog kaninresa på Liseberg. Jag älskar nöjesparker men har inte varit på en enda sen Lucas föddes och undrar lite om jag pallar av sånt längre eller har graviditeten gjort sitt där också. Har tex börjat bli åksjuk i bilen, vilket jag ALDRIG har varit förr. Då kan jag undra vad balder gör för en..

Måste avsluta med en rolig road-trip historia när vi var på bilsemester i Europa 2006. Nu har det gått 3 år, så man kan faktiskt skratta lite åt det..(jag kan iaf, Maken kanske inte kan..)
Vi hade tagit över oss till England från Frankrike (caleis-dover) och befann oss alltså på en litet by kallad Dover. Maken sa åt mig att gå in i turistinfo och hämta kartan över stan, vilket var sagt och gjort. Vi kikade på kartan och tyckte att den där stranpromenaden med en kafe längst ut på piren lät mysigt, och dit ska vi. Vi hittar huvudgatan på kartan (som hette typ Main Street) och siktar oss mot stranden.. det är bara att där stranden ska vara går det väldigt mycket uppåt och blir berg.. vi snurrar runt och blir mer och mer irriterad på varandra (läs:jag blir irriterad på min makens okunskap att läsa kartan, jag kan ändå inget, jag är en kvinna, maken ska ta mig dit jag vill) och vi frågar inte efter hjälp heller (det gör inte riktiga män). Maken börjar anklaga att kartan är feltryckt, vilket jag tycker är ännu mera irriterande (så typiskt man att skylla på kartan och inte läsaren) Efter en timme viker Maken ihop kartan helt uppgivet (och jag börjar redan skriva mentala skilsmässopapper i huvudet) och när han viker ihop kartan står det på den: "Wellcome to town Deal"
Det var inte ett dugg pinsamt att jag hade tagit ett fel karta från turistinfot, karta för byn Deal istället för Dover. Då var det nog Maken som började fundera hur gafflarna skulle delas.
Mitt försvar: varför i hela helvete har man kartor över andra städer i turistinfot? Man har väl inte kartor för Halmstad i Nyköping???
Det här får jag höra om flera gånger, nästa jul fick Maken en gps av mig med fotgångar-funktionen, så vi slipper kartorna i framtiden.
Sen fortsätter vi diskutera om vi har varit i Bremen eller inte. Den debatten har pågått 3 år och fortsätter. Tur att vi inte har riktiga problem att ta hand om.

1 kommentar:

  1. Hahaha! Kan väl inte spela så stor roll vilken karta man använder, dom ser ju alla likadana ut ändå ;)

    SvaraRadera