måndag 6 april 2009

traktorer och sol


Man måste vara uppfinningsrik när man har små barn. Vilket jag inte alltid är. Så då har man tur att ha maken, som hade sett i tidningen i lördags att Lantmannen hade visning av nya traktormodeller och bjöd på fika. Lucas är ju helt galen i traktorer och andra motordrivna arbetsredskap (ett nöje för honom har varit att titta på grävmaskiner som jobbar utanför CityCross) så dit åkte vi. Och vi var inte dom enda som hade kommit på kopplingen med små grabbar och traktorer. Kan tala om att om den där utställningens syfte var sälja jordbruksmaskiner,gick det nog inget vidare, för att jag kunde kanske spana 3-4 bönder, resterande var barnfamiljen. Och jag tror (men vet inte) att ingen av oss barnfamiljer köpte en traktor för en halvmiljon (eller vad dom nu kostar..). Men Lucas hade kul.
Det är lite kul när värmen kommer till vårat radhusområde. Det känns att alla kommer ur ide, man har inte sett röken av grannarna och barnen på hela vinter, och helt plötsligt när solen tittar fram är gården fullt med barn. Man är helt ställt: oj, vad h*n har vuxit, oj, har dom fått ett barn till?, oj, där är det visst en ny pappa och grillar, undrar var den gamla tog vägen? Radhusidyll när det är som bäst.
Sen såklart när termometer visar +5 och solen är framme dröjer det bara 15 minuter innan man ser första bar överkropp och en grill. Undrar varför man inte grillar i bar överkropp på nyårsafton, det var ju ungefr samma temperatur då!
Jobbat i helgen, och istället för en ledig dag imorgon ska jag vara på utbildning (mån-ons), kommer att vara helt slut på onsdag, har varit ledig en dag av 10.Men sen är jag ledig tors-mån, underbart! Vi ska åka och hälsa på Lucas kusin Oscar och deras föräldrar i helgen, det ska bli skoj, för det första träffa våran söta gudson som har säkert vuxit massor sen sist, och sen ska det såklart bli kul träffa även P&A och umgås. Alltid skönt att komma hemifrån lite.
Nu kliar det på mina inte-så-gröna fingrar. Det är så kul att se att det verkligen kommer upp nåt grönt ur marken där jag grävde i höstas.(även om maken frågade om han ska peta ner det igen) Hoppas att mina svarta och vita tulpaner blir fina! Nu vill man köpa massor av nya blommor och göra ordning altanen, men man törs inte riktigt än.. tänk om det blir snö!
Lucas födelsedagspaket är komplett, har hittat alla byggarebob bilarna till slut och 1/3 pris vad dom skulle kostat i affären, det är jag nöjd med.
Utbildning förresten, det är roligt att alltid när jag befinner mig i en skola, blir man supersugen att börja plugga, det ser så skönt ut när studenterna sitter i cafet och fikar (och det är säkert det dom gör alla dagarna långa, vill jag inbilla mig).Men sen kommer verkligheten ikapp med 2 frågor: vad skulle jag vilja plugga och med vilken ekonomi? Allt vad jag vill plugga till skulle resultera att efter 4 års studier skulle jag få mindre ingångslön och den ev. lönelyftet skulle gå åt betala tillbaka studielånet. Så inte riktigt realistiskt..men nån gång kanske. När Lucas är större och man kan utnyttja flexstudier. Och på flexstudier är jag en jäkel på, måste få skryta lite.. läste omvårdnadsprogrammet på distans, 1,5 års studier på 8 månaders, medans jag jobbade heltid. MVG i allt. Men då hade jag inte Lucas, så förutsättningar är kanske annorlunda + jag tror att väldig många av mina hjärnceller dog under förlossningen, känner mig betydligt dummare nu än innan. Men med lite finsk sisu..
Måste avsluta med en underbar kommentar som jag hörde granntjejen (runt 12 år) skrika åt sin kompis lillasyrra (5år) som hon hade tröttnat på. Lillasyrran hade en hanna-montana blond peruk på sig och det hade granntjejen fått tag i: "om inte du går härifrån, eldar jag upp din peruk!!" (och viftar med peruken i luften) Hemskt ja, men f*n vad jag skrattade! Den här kommentaren skulle även passa till en trött sjuksköterkska på onkologen. Svart humor=bäst humor. Den här granntjejen verkar överhuvudtagligen skjuta genomtänkta one-liners på löpande band. Pappan sa till henne att hon kan inte äta godis hela dagen bara för att det är gott. hon ställer frågan: varför skulle jag annars äta det? -ja, varför?
Glad påsk om vi inte hörs innan!

1 kommentar:

  1. Mutta Susie, jos sä oot ihan rätti keskiviikkona ni tavataa ens viikolla. Kenties parempi? Tai sit tuutte pikakahville? Äh, viestitellää...

    SvaraRadera