måndag 4 maj 2009

Finska valborg och Lucas 2 års kalas

Våran stora 2 åring och redan kapitalist: det är "engar" som gäller.
Tårta på tårta blev det..

Finska valborgsfirande. Killen har redan slocknat pga stark "sima" (gissa ut ni vad det är för nåt...), om jag skulle ha sett hur Frun i familjen tittar på flaskan skulle jag nog låtit bli att dricka det! ("hmm..var det jäst eller råttgift jag hade i?") Men vi hade faktiskt roligare än vad det ser ut på bilden. (eller sen är det så här Finnarna ser ur när man har über-roligt)
Inga andra än finnar kan förstå det fina med "sima" och nybakta munkar på valborg.. jag hade inte fått det på 10 år, stor tack till Familjen K!! (eller Frun i familjen som hade varit duktig!)
En flaska kvar och det doneras till mormor.
Sen var det 2 års kalas. Lucas är så populär att det firades med lite arabiskt vis: 2 dagars fest. (vi skippade dock helstekta lammen...)
Första dagen kom farfar med frugan, mormor med sin gubbe, Makens faster med sin man, Lucas farbror med sin fru och Lucas kusin/våran gudson (hänger ni med?) så det var fullt på altanen, men jättetrevligt självklart. När alla mor/far föräldrar är samlade blir Lucas så trött när han ska vara alla till lags (let me entertain you-attitude), och vet inte vilket håll han ska böja sig, när det är så många favvisar på plats samtidigt. På kvällen firades första maj med grillning hos farmor, alltid trevligt att sätta sig i färdigt dukad bord. (speciellt när man hade stått halva natten och gjort tårtor)
Sen blev det inte så mycket vila, eftersom på lördag em invaderades huset av 11 st barn i åldrar 1-3 (+ 2 st granntjejer som var runt 8år) Och jag kom underfund ekvationen: ta antal barn och multiplicera det med deras ålder (dvs 11x2=22) så får du det antalet som beskriver hur många barn det KÄNNS att det är i huset. Och inte blir det lugnare att vi proppar dom fullt med socker. Som speedade illrar yrades det runt i trägården och i huset. Men man visste vad man hade gett sig in på, och jag måste i ärlighetens namn erkänna att en av dom saker som jag såg framemot innan jag fick barn var att ordna barnkalas!! (ja, jag behöver hjälp..)
Som en vilket vip-party som helst delades det ut "goodie bags" till gästerna. Jag som tyckte att såpbubblor var en bra ide; och det var det, huset var skinande ren när gästerna gick hem när man hade hällt ut 2 liter såpvatten på golvet. Vuxna efterfrågade dock sitt eget fiskdamm, det ska fixas till nästa år kan jag lova!
Så med andra ord var det en alldeles underbar helg, och nu ser man framemot att ha mat med tuggmotstånd. Trodde aldrig att jag skulle säga detta, men: jag är less på tårta! (fram tills nästa 2 års kalas på lördag)


2 kommentarer:

  1. Kan förstå att det var körigt med så många småttingar! Man får väl trösta sig med att den där ekvationen förhoppningsvis inte funkar när de är sisådär 12 år? :) Vi hade iaf jättetrevligt hos er i fredags! //Annica

    SvaraRadera
  2. Ju,men om man tar 12x12=144.. tror du inte att 12 st 12 åringar motsvarara 144 barn? ;-) dom äter för så många iaf!
    Det var jättekul att ni kom, Lucas älskar sin tunnel, som också fungerar som koja, när man den står upp :-)

    SvaraRadera