onsdag 12 augusti 2009

jag har blivit student!

Här går svängarna fort ibland.
Jag kände verkligen att nu är det dags att göra nånting åt mina halvtavslutade studier och intesivt letande på nätet resulterade att jag i alla fall fick fram att det skulle fungera att studera heltid med studiemedel (även om man kommer att bli fattig, men om ensamstående kan studera måste väl en i familjen kunna göra det?) och vägen till högskolan ska inte vara så lång.
Bokade tid till studievägledare, som dock inte kunde leda mig mycket alls , eftersom hon hade ingen koll på utländska betyg. (eller nordiska betyg, skulle jag varit arab skulle hon vetat allt om deras betygsättning)
Så ett samtal till Högskoleverket resulterade att jag måste läsa in Engelska A och Samhällskunskap A för att få behörighet att söka. Vilket är lite roligt att jag har läst Shk i finland 4 år, men eftersom den är sammanslaget med Historia, gäller inte det betyget, och i Engelska hade jag 1 kurs för lite för att det ska räknas som Engelska A.
Och svenska sen.. jaa-a mina kära vänner. Jag var så övertygad när jag gick Gymnasiet i Finland att svenska kommer jag minsamm ALDRIG behöva lära mig, tyska är världspråket nu när man är med i EU och allt. Så jag läste tyska. Och här sitter jag, i Sverige, gift med en svensk. Långnäsa på mig.
Så jag ska gå och göra en test som heter Tisus i Stockholms Universitet i november och om jag klarar det , då får jag behörighet som motsvarar Svenska B. Kände inte riktig för att lägga ner tid att plugga genom 4 kurser på distans, så nu är vi nere på 2, och alla håller tummarna att jag klarar Tisus. Tjuvkikade lite på typtesterna och det borde inte vara nån problem, möjligtvis skrivdelen, men jag får väl se till att blogga som sjutton fram till november och träna. Så om min blogg framöver får en aningen akademisk toning , är det bara jag som tränar!
Maken blev något överaskad när jag ringde till honom och sa att jag ska börja plugga på måndag! Ska läsa på distans, 20 timmar i veckan räknar dom att man ska lägga ner i sina studier. Jag som jobbar heltid (okej, 89,53% om man tar bort föräldrapenningsdagar) och har en 2 åring, så är det mer realistiskt än 40 timmar i veckan. Och om inte förlossingen har gjort mig dum, hade jag förr i alla fall lätt att lära mig, så jag kanske inte behöver lägga ner så många timmar. Hoppas Lucas fortsätter somna kl 20, så har jag alltid några timmar/kväll.
Och världens bästa mamma erbjöd sig att komma och vara barnvakt så jag kan plugga på mina lediga dagar. Underbara mamma!
Så OM jag klarar allt det där, kan jag söka till Socionom utbildningen till höst 2010. har ingen aning om det är svårt att komma in där, och eftersom jag hamnar till ngt som heter grupp 3 (med utländska betyg) så vet jag inte om det är bra eller dåligt heller. Men kommer jag inte in, får jag väl söka igen, tänker inte ge mig nu!
Så spännande är det, men känns så himla bra, jag är en sån att jag måste ha nån projekt på gång..(sonen kan väl inte räknas som projekt?) har redan studerat in omvårdnadsprogrammet på distans, så man vet också vad man ger sig in på. Sen har jag aldrig varit "riktig" student. Gick genom gymnasiet på kvällstid, jag har jobbat sen jag var 16 år. Nu tänker jag inte att bli en vild studentbrud, men det låter ändå kul att ha avsatt tid för studier istället försöka hinna med det med jobb.
Kommande studielån ger redan magsår, men det får väl ses som en investering. Vi har sammanlagt sjukt lite lån gemfört med vanlig svensson familj (under 200 000; boende + bil) så med avslutade studier har man fortavarande under en halvmiljon i skulder.
Nu ska jag dock gå och njuta en lugn stund på soffan, det är snart slut på slökvällar framför TVn.

Dagens snack med sonen.
- vad åt du och pappa idag till lunch då?
- Farfar!
-Det gjorde ni väl inte, var farfar här?
-jaa-a!
(farfar är bortrest med 100% säkerhet)
- men vad åt ni då, efter ni hade varit tittat på flygplan?
- KALA! (=fisk)
(inte troligt, maken gillar inte fisk)
- Nej, men på allvar, vad åt du?
- En snurra snurra snurra
- jasså..

gjorde till slut nudlar till kvällsmat. Gissa vad åt dom till lunch: Nudlar.
Såg i tidningen att dom ska använda nån 2 åring som ett vittne i ett mordfall. Om hans vittnesmål är lika pålitlig som min sons svar, säger jag bara stackars den som blir anklagad.

4 kommentarer:

  1. Ååå men vad spännande det låter! Kommer ju inte ihåg var man hittar statistiken för antagna men finns ju iaf betygen på nätet nånstans. :) Var ville du läsa nånstans då frågar jag som är nyfiken. Skönt att din mamma har tid att ställa upp med lite passning. :) //Annica

    SvaraRadera
  2. Det finns under vhs/statistik för denna termin och tidigare. :) //Annica

    SvaraRadera
  3. Annica: Jag hittade dom igår kväll också, eller på LiUs hemsida, eftersom det är till Linköping jag söker (utbildningen är på Norrköping) det är det enda vettiga avstånd att kunna pendla.. nästan 400 sökande o dom tog in 145.. så jag måste se till att få bra betyg + funderar på att försöka med högskoleprovet också för att förbättra oddsen...

    SvaraRadera
  4. Ja men Norrköping är ju helt ok lagom långt bort. Pluggade en termin i Linköping (Pedagogik) och där åkte en tjej från Nyköping varje dag tex. Jättekul att du vill plugga igen ju :) //A

    SvaraRadera