torsdag 20 augusti 2009

jaha..

hmm.. fick tillbaka uppsatsen från läraren med notering att han kan inte öppna bifogade filen. Dåligt omen? Använder Open Office och även om jag sparade filen i .doc format går det inte att öppna. Så nu får vi göra det riktigt krångligt, och skicka först den till min e-post utan att bifoga, gå till en datorn med words, kopiera/klistra in, bifoga, skicka. Smidigt eller hur?
Måste nog investera till en office-paket, det låter billigt. Undrar om min datanörd till lillebror skulle kunna hjläpa mig..
Dagens citat:
(väcker Lucas kl 6.00 för att det är dags att gå upp o till dagmamman)
- Nej mamma, Lucas sova lite till..

Har man då ett hjärta att väcka honom igen? (svar ja, vad ska man göra..)
Dagmamman sa idag att han pratar SÅDANT! Stackars hon, får lyssna på hans babbel, men så blir det väl när föräldrar aldrig är tysta själv.
Kände häromdagen att jag KANSKE överförklarar "lite" saker till våran 2-åring ibland.
Vi hade varit och köpt dricka på Pressbyrån där Makens moster jobbar. Vi går ut och jag säger
- Det där var Pappas moster.
-moster, säger Lucas (nu ska vi lägga till att 99% av gångerna, upprepar Lucas sista ordet i meningen man säger)
- ja, ser du, moster betyder att det är farmors syster. Och eftersom farmor är pappas mamma, så blir det moster till pappa. Precis som Nanne är din moster, eftersom hon är mammas syster.och mormors dotter.
-aha? Kontrar Sonen.

Efreråt tänkte jag att han undrade nog inte egentligen vad ordet moster betyder, ännu mindre förstog han min underbara förklaringen om släktrelationen. Men jag har sett och hört såna hemska exempel på stan/bussen/lekparken där barnen undrar saker och föräldrar tar sin inte tid att lyssna/förklara så jag kanske själv är irriterande babbelmaja, men jag tycker att om barnet undrar så ska man berätta (och tydligen även när dom inte ens undrar.. )

1 kommentar: