söndag 12 december 2010

Julbak/bök & Lucia

Sonen och jag bakade pepparkakor, och detta var resultatet, pepparkaksgubbe med diarré och skottskadat Ronald McDonald. Inte illa.
Det här är godare än.. 7-1.. Smält vit choklad och krossad polkagodis. Har fått larma burken med godiset i , men risken för godistjuvar är fortvarande stor. Har fått hota maken att om han äter upp dom innan jul får han göra nya själv!
Jag hade lite tråkigt idag. Detta resulterade spontant skaparglädje!

Imorgon är det Lucia (ni som inte vet) och jag som är hallonbåtsflyktning vad tvungen att läsa till mig lite ordentligt varför man firar Lucia. Så här det gick till enligt stora traditionsboken jag hittade på jobbet (fri tolkning av Fru C) : Lucia var en snygg tjej som blev kär i en snygg kille. Lucia tjatade på sin mamma att få pengarna till bröllopet i förväg. Hon var duktig på att tjata, så hon fick pengarna. Vad för en snygg tjej med massa pengar? köper skor? Nej, denna snygga Lucia gav alla pengarna till fattiga (hittade väl inga snygga skor att shoppa) . Av detta blev blivande maken lagom sur, han stackaren trodde att få en snygg OCH rik tjej (eller åtminstone en snygg tjej med snygga skor) . Så han iväg till konungen av Sicilien och säger lite snyggt att hans brud är kristen, vilket inte var så jättebra sak att vara på den tiden (heller) . Och som helt logisk straff (?) döms Lucia till livstid i horhus (direkt citat från boken). Väldigt logiskt , men där skulle hon har väl fått snygga skor? Men i alla fall, när dom ska hämta henne till bordellen, går det inte släpa henne ur huset, så då löser man det på manligt vis och eldar på bruden. Vet inte riktigt hur dom tänkte, blir väl ingen snygg prostituerad av om man är brännskadat? Men Lucia, hon är en riktig kick-ass brud och brinner inte ett dugg. Så man tar till det manliga intelligensen igen och helt enkelt hugger av huvudet på henne. Då blir hon inte prostituerad heller (vad jag vet) utan bara död.
Så tänk på det imorgon när era småttingar går runt klädda som motsträviga prostituerade. Hur pepparkakor kom in i bilden, vet inte jag, kanske hade nåt med elden att göra? Och tomtarna?
Läste också att i Holland har dom istället för en tomte St.Claes och nån liten svart pojke (som jag glömde namnet på) som kommer med presenter. Sen är kannabis också lagligt där. Say no more.

Dagens citat är sponsored by min make :
Sonen pekar på Aalto-vasens klistermärke (Iittala)
-Vad är det där för nåt?
- det är märket på den som har gjort vasen, Ivar Aalto..

Även om maken insåg sitt misstag rätt omgående, fick jag mig en god skratt. Den mindre begåvade tvillingbrödern Ivar Aalto. Alvar Aaltos vaser är runda och fina, det är Iivar som inte kunde få till det riktigt.. Love U för att du får mig att skratta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar