lördag 13 juli 2013

tusen sjöarnas land?

Semester i Finland. Inte alls tokigt, speciellt när temperaturen har hållit sig över 25 varje dag. Efter testat utebadet där jag fick träffa en mycket sällsynt (nästantill en mytisk) varelse : En finne som raggar i nyktert tillstånd. Hör och häpna. Stackaren fick dock måttligt resultat och lär framöver göra som resten av befolkningen. Närma sig motsatt kön endast minst 2 promille i blodet. 
Men som sagt. Sedan skulle vi visa sonen något så exotiskt som en insjö. Hur svårt kan det vara i tusen sjöarnas land? Pretty damn hard visade det sig. Min pappa, a.k.a lokalbefolkning, kommenterade min vilda idé med: " no, finns nästan inga här". Efter lite googlande kom vi fram att en sjö som jag badat hela min barndom finns visst kvar och dit skulle vi. 
En sjö som inte låg direkt vid E4:an utan krävde mindre terrängbil att ta sig fram. Efter släpat våra saker genom träskmark kommer vi fram till en strand som visserligen är en praktexempel. Om man kunde bortse algflottorna i sjön. Blåalger. Så det var bara traska genom träsket och in i bilen. Med lagom besviken 6 åring. Sedan följde timme lång tour de Tavastelän efter jakt på denna mytomsbundna stranden. utan alger. Mission Impossible. Efter ätit våran matsäck på en parkering till saluhall och 4 algiga stränder senare tog min pappa saken under kontroll. Det handlades en plastpool och en konstgjord insjö skapades i pappas trägård. 
Vilket var nog nästan mysigare. Ingen sand i bikinin, inga mygg/myror/broms/andra människor som bits. Tillgång till grill, kaffe och kylskåp. Så mitt bästa tips är inte lämna tomten. 
Tror också att min son är lite solsemesterskadat. Hans fråga innan vi kom fram till denna fantastiska insjöstrand var: "hur många solstolar och parasoll ska vi hyra?"
och förresten, han ska skaffa en tatuering när han fyller 18. På den ska det stå: jag älskar mamma och pappa. Det ska jag nog kunna betala åt honom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar